tirsdag den 3. juni 2014

4 anbefalinger til overnatning i Cambodja

Sidste sommer var jeg i Cambodja. Det var en super oplevelse - og derfor er det også overraskende, at jeg lige har opdaget, at jeg ikke har lavet et eneste indlæg om Cambodja.
Grunden til det er, at vores kamera med alle billederne forsvandt (stjålet, tabt, tryllet væk, forsvundet fra jordens overflade eller noget helt sjette) og at alle billederne fra ferien gik tabt.

Derfor har jeg ikke nogle billeder selv til mine indlæg og på en eller anden måde blev det derfor ikke til nogle indlæg. Men men men - det vil jeg lave om på nu!

Vi starter med bud på gode steder at overnatte i Cambodja:

Seven Candles Guesthouse, Siem reap (Angkor Wat)
Alle, der tager til Cambodja, skal selvfølgelig besøge Angkor Wat. Man bor i byen Siem Reap og tager derfra ud til de smukke templer.

Vi boede på Seven Candles Guesthouse, som vi fandt via Lonely Planet, og som er kåret til Tripadvisors travellers choice i både 2013 og 2014. Det er også et rigtig godt hostel med relativt store værelser og en super beliggenhed. Det ligger lidt væk fra Siem Reaps mange restauranter og barer, og det kan selvfølgelig ses både som en fordel og ulempe. Vi var nu meget glade for, at bo i den rolige del af byen.
Billedet er lånt herfra

Seven Candles er familiedrevet hostel med 28 værelser, to terrasser, wifi og rig mulighed for at få hjælp til at booke ture.

Det eneste minus ved Seven Guesthouse Candles var, at succesen måske er steget dem lidt til hovedet. De var i hvert fald ikke så servicemindede, som alle de rosende anmeldelser stillede i udsigt. Prisen på værelserne er også lidt høj, men niveauet generelt i Siem Reap er også højere end flere andre steder på grund af de mange turister.

The small hotel, Sihanoukville
Sihanoukville er en badeby på sydkysten i Cambodja, og for os var det også et stopover før vi skulle ud til øen Koh Rong Saloem. Vi havde hørt en del skidt om den del af Sihanoukville, som ligger tæt ved stranden, hvor priserne skulle være skruet op og kvaliteten skruet ned. Derfor tog vi til midtbyen til The small hotel, og det blev vi rigtig glade for.
The Small hotel er ejet af et cambodjansk-svenskægtepar. Standarden af værelserne er ganske god og det er ret billigt at overnatte der. Noget af det, der trak op var, at der kørte en gratis shuttle bus hver dag frem og tilbage til stranden. Den fik vi desværre ikke benyttet så meget, da det øsede ned i de to døgn, vi var på hotellet. Og derfor endte vi - overraskende nok - med at blive meget glade for, at der var tv på værelset og et meget stort bibliotek af dvd'er, som man gratis kunne låne.

Maden på hotellet var rigtig lækker, og vi spiste flere måltider der, fordi det til tider regnede så meget, at selv regntøjet ikke var nok.

Billedet er lånt her

Smileys hotel, Phnom Penh
Som i de fleste andre storbyer er der hundredevis af overnatningsmuligheder i Phnom Penh. Vi overnattede først på Smileys hotel. Det var meget udmærket, rent og pænt. Hotellet lå i et roligt kvarter, der føltes trygt at gå rundt i også på vej hjem om aftenen.
Billeder er lånt her

Vores værelset lignede faktisk rigtig meget det på billedet, og vi havde også en fransk altan, og vi kunne se ud over byen, da vores værelse lå højt oppe. Vi fik vasket tøj på hotellet, og det var fair pris og tog ikke lang tid, før vi fik det tilbage igen.

Star hotel, Battambang
Det billigste sted, vi overnattede i Cambodja, var Star Hotel. Vi betalte 9 dollars for et dobbelt værelse med eget bad og toilet. Det var meget basic, men rent og pænt. Vi havde valgt ikke at tage aircondition på hotellet, og man kunne ikke åbne vinduet, og den fane der var i loftet var ikke nok. Så det var utrolig varmt på værelset, og vi fik ikke sovet meget, før vi midt om natten, gik ned og betalte for fjernbetjeningen til AC'en.

Billede er lånt her

Jeg synes selv, det kan være rart at læse andre anbefalinger til hotellet og overnatningsmuligheder, og nu er mine input og erfaringer hermed givet videre. Jeg håber, at nogen derude kan bruge dem.