mandag den 6. januar 2014

Anmeldelse af Den 100årige, der kravlede ud af vinduet og forsvandt af Jonas Jonasson

Vi er netop levet færdige med at høre "Den hundredeårige, der kravlede ud af vinduet og forsvand" på lydbog. Det er den første lydbog, vi har hørt - og det har super hyggeligt at sidde ved morgenmade og høre om den hundredeåriges færd.

Hvad enten man vælger selv at læse "Den hundredeårige, der kravlede ud af vinduet og forsvandt" eller at høre den på lydbog, så kan den virkelig anbefales.

Den handler om den hundredeårige Allan Karlsson, der på sin hundredeårsfødselsdag kravler ud af vinduet på plejehjemmet og stikker af. Ved et tilfælde kommer han til at stjæle en kuffert fra en bandemedlem på stationen og tager bussen med kufferten, der viser sig at indeholde 50 millioner kroner. På sin rejse møder han mange forskellige sjove personer og kommer ud for en masse overraskende og finurlige oplevelser. Både den kriminelle bande og politiets efterforskere forsøger at fange Allan og hans venner, men der sker hele tiden forviklinger, så det bliver ikke så nemt.

Sideløbende med historien om Allan, hans venner og kufferten med de mange penge, hører vi om Allans spændende liv, som er flettet sammen med verdenshistorien, som han flere gange, får stor betydning for. Det er ret underholdende at høre, hvordan forfatteren Jonas Jonasson har flettet de virkelige begivenheder i verdenshistorien sammen med de fiktive ting, som Allan Karlsson kommer ud for.

Bogen er skrevet med en fantastisk underspillet og tør humor. Og flere gange tager man sig selv i at grine højt. Så hvis du trænger til at læse noget, som får humøret op og smilet frem, så er dette en hyggelig og underholdende bog, som jeg varmt kan anbefale.

God fornøjelse!