onsdag den 30. oktober 2013

Oban, en hyggelig ferieby i Skotland

Vores rundrejse startede i Edinburgh tirsdag formiddag. Vi kørte over Stirling og Loch Lommond til byen Oban, hvor vi overnattede den første nat.

Oban (udtales lige som det engelske ord for at åbne, "open", bare med b) er en hyggelig lille havneby, som er vokset og blomstrer på grund af turismen. Oban fungerer for mange et springbræt til flere af øerne, så derfor er der mange turister, der kommer til byen.

Byen set fra den modsatte side af havnen

Smuk smuk solnedgang

Om sommeren skulle byen være meget travl på grund af turismen, men her i efteråret var der ganske roligt.

Overnatning
Det kan dog stadig godt betale sig at booke overnatning på forhånd, hvis man rejser på et tidspunkt, hvor mange andre har ferie. Vi havde booket et Best Western hotel via hotels.com, og det kostede omkring 90 Pund pr. nat inklusiv morgenmadsbuffet.  Det var slet ikke billigt, syntes vi, men priserne i Oban var generelt ret høje. Og med i prisen var også den fine udsigt fra vinduet, som de havde reklameret med, da vi bookede.

Udsigten fra vores hotelværelse

Hotellet var ganske fint, og det lå rigtig godt, kun en kort gåtur fra centrum af byen og havnen.

Restaurant
Om aftenen spiste vi på Waterfront Fishhouse Restaurant, som ligger i havnen. Vi fik begge markrel, men havde desværre ikke bemærket, at den ville være paneret, da vi bestilte. Men det var den!
Det smagte egentlig fint nok, men ingen af os er fans af store mængder panering, så det tog lidt af fornøjelsen.

Vi nåede det desværre ikke, men hvis man kommer lidt tidligere (før kl. 19) har restauranten eftersigende en god og billig early bird menu, hvor man får 2 retter for 10 pund.

Ved aftentid i havnen i Oban

Oplevelser i Oban
Der er helt sikkert både kirker og tårne og andre at se i Oban. Vi nåede det desværre ikke, da vi først ankom til byen om aftenen og ville afsted lidt tidligt. Der er også en masse butikker, en del af dem temmelig turistede, men dem sprang vi også over. Endelig har de vist også et destilleri, men det var heller ikke noget, vi prioriterede, da vi hellere ville ud og opleve de smukke highlands.

Men Oban er et godt sted at overnatte på sin rundrejse i Skotland, fx. på sin vej mellem Edinburgh og Isle of Mull eller Isle of Skye (hvor vi tog hen efterfølgende). Hvis tiden havde været til det, ville vi gerne have haft en halv dags tid til at tulle rundt i byen og opleve den lidt om dagen også.