søndag den 29. september 2013

Overnatning i Burma/Myanmar

Generelt er priserne for overnatning i Burma/Myanmar lidt højere end mange andre steder i Asien. Samtidig er kvaliteten ikke altid så høj, så value for money er lidt mindre end i fx. Thailand, Vietnam og Cambodia. Men når det er sagt, så er prisen stadig meget lav i forhold tilpriserne i vestlige lande.
Priserne er generelt lidt lavere i lavsæsonen (regntid) end i højsæsonen.

Ingen af de nedenstående steder var ulækre eller usle, selvom vi flere gange boede på de billigere varianter. Men flere af dem var meget basale.
Alle værelserne havde eget bad og toilet - og alle toiletterne var i den velkendte vestlige udgave.

Her er en oversigt over de steder, vi overnattede i Burma/Myanmar med lidt info om vores opfattelse af de forskellige steder.

Mandalay
I Mandalay boede vi i Peacock Lodge. Vi booker altid første overnatning hjemmefra, og dette sted havde vi derfor booket via mail hjemmefra.

Peacock lodge er et familiedrevet bed and breakfast med fantastisk god service. Man kan godt mærke, at familien er vant til turister og ved, hvad vi gerne vil have. Der er en rigtig god morgenmad inkluderet i prisen. Vi betalte 45 dollars for et værelse for to personer med ac, eget bad og morgenmad. Der var også lidt mere luksuriøse værelser til en lidt højere pris.

Familien kan hjælpe med alt fra at veksle penge, at arrangere ture, at bestille flybilletter og meget mere. Det var også dem, der hentede os i lufthavnen, da vi landede trætte efter den lange rejse.

Moderen i familien taler rigtig godt engelsk, så det er nemt at kommunikere og få arrangeret, hvad man vil. Faderen agerer chauffør, hvis man vil booke en bil og på tur. Han taler noget dårligere engelsk, men vi endte alligevel med altid at forstå det vigtigste, nemlig hvor vi skulle mødes igen og hvornår.

Peacock lodge ligger ikke i centrum af Mandalay, og det var vi glade for, for det er temmelig hektisk. Det er et roligt område, hvor der er rig mulighed for at opleve munkene gå fra dør til dør om morgenen for at indsamle mad. Der er enkelte små lokale restauranter i nærheden, men vi så nærmeste ikke en turist, mens vi var der - bort set fra de andre gæster på Peacock Lodge.

Bagan
Man skal jo selvfølgelig opleve de fantastiske templer i Bagan, når man er i Myanmar. I den forbindelse skal man overveje, hvor man skal bo. Tættest på tempelområdet ligger Old Bagan, og der er et par hoteller. De er MEGA-dyre og alle ejede af regeringen, så dem sprang vi let og elegant hen over.

Derudover er der to andre minibyer: Nyuang U, som er den billige og by med en afslappet backpacker stemning fyldt med cafeer, internetsteder og souvenirbutikker. Og New Bagan, der som navnet indikerer er det nye sted at bygge hoteller. I New Bagan er hotellerne lidt dyrere, men standarden er også højere.

New Park Hotel, Nyaung U
Vi startede med en overnatning i Nyaung U, da det er den by, hvor bussen fra Bagan stopper.
New Park Hotel var anbefalet i Lonely Planet, men vi var ikke imponerede. Vi fik deres billigste værelse for 30 Dollars, inkl. morgenmad og AC, og det var meget simpelt. Værelserne var ikke charmerende, men der var, hvad man har brug for - seng, bord og badeværelse. Beliggenheden var tilgengæld fin, for der så flere forskellige cafeer osv. inden for få hundrede meters afstand.

Efter en meget varm eftermiddag på terassen, besluttede vi, at vi måtte have en pool. Så vi flyttede til New Bagan.

Raza Gyo Hotel - New Bagan
Raza Gyo Hotel var det første rigtige hotel, vi boede på i Myanmar. Vi bookede det, da vi fandt ud af, at det bliver smeltende varmt i Bagan om eftermiddagen. Derfor måtte vi bare have en pool at dyppe os i mellem tempelbesøgene. Vi bookede dette hotel via agoda.com og fik derfor en god deal for 45 dollars pr. nat inkl. morgenmad (normalprisen er vist omkring 110 dollars pr. nat). Raza Gyo og nyrenoveret, rent og pænt.  Det var klart pengene værd at give 15 dollars mere pr. nat og få luksus, swimming pool og hotel følelse!

Billedet har jeg lånt fra denne side

Der er ikke så mange cafeer og tilbud i New Bagan som i Nyuang U, men vi savnede ikke noget, da vi brugte det meste af tiden ved templerne eller ved poolen.
Nyaungschwe ved Inle Lake
Der er utrolig mange hoteller og guesthouses at vælge mellem ved Inle Lake. Vi boede på to forskellige.

Joy Hotel
Den første nat i Inle Lake boede vi på Joy Hotel. Det var meget enkelt og meget slidt.
Joy hotel ligger i et rigtig spændende kvarter lige ved floden, hvor man fra terassen kan følge de lokales handel. Særlig tomater blev der solgt rigtig mange af. Der var ikke mange turister, men i stedet en livlig og autentisk stemning i de omkringliggende gader.

Udsigten fra morgenmadsterassen på Joy Hotel

Vi fik et værelse med eget bad for 14 dollars inkl. morgenmad per nat. Det var den billigste pris, vi gav for overnatning i Myanmar. Og havde vi skulle spare meget på finanserne, var vi nok blevet på Joy Hotel. Men vi flyttede videre efter en nat, da vi fik et tip om et andet lidt lækrere sted (man er vel blevet lidt ældre og mere mageligt anlagt).

Mingalar Inn
Mingalar Inn fik vi pruttet lidt om prisen og fik derfor et stort værelse med egen altan for 25 dollars pr. nat inkl. en super lækker morgenmad. De havde gjort noget ud af at indrette værelserne med lokale ting, så de var mere charmerende, så der var blandt andet bambus på væggene.

Billedet er lånt fra Mingalar Inns hjemmeside

På Mingalar Inn bookede vi også bådture på floden og andre ture, og de var søde til at give besked, hvis andre gæster ønskede samme tur, så man kunne spare lidt på den måde. Vi havde derfor en hyggelig bådtur med et tysk-irsk par den ene dag og nøjedes med at betale halvdelen af prisen.

Yangon
Hotellerne i hovedstaden Yangon (Rangoon) er generelt dyrere og dårligere end i resten af landet.
Vi bookede Hotel Windsor via www.agoda.com for 45 dollars. Det virkede som en god deal, men vi blev ret overraskede, da vi så hotellet i virkeligheden - det lignede ikke billederne på agoda.com. Det var temmelig slidt, service var ikke-eksisterende og morgenmaden var elendig. Så man kan sikkert sagtens finde noget bedre i Yangon.

Det var lidt af mine anbefalinger til overnatning, jeg håber, du kan bruge dem, når rejsen går til fantastiske Myanmar.