lørdag den 28. september 2013

Hæklede dækservietter DIY

Tidligere viste jeg de første billeder af min nye dækkeservietter, og jeg lovede jer også en DIY.
Så her kommer den - en DIY så du også kan hækle fine gammeldags dækkeservietter.

Som nævnt er opskriften fra min venindes mor, som har den fra deres familie. Der er derfor ingen copyright på den, og jeg tænker, det er helt fint at dele den her i blogland, så flere kan få glæde af den.

Du skal bruge:

Bomuldsgarn (jeg har brugt Pico)
Hæklenål 2½
Evt. hæklenål 3, hvis du vil have en lidt mere fast kant
Garn til kanterne (jeg har brugt Muskat)

Sådan gør du:
Slå 86 luftmasker op + 2 luftmasker til at vende på. Hver gang du skal vende, vender du med 2 luftmasker.
(Dækkeservietten hækles fra siden, de 86 masker er altså den højde som dækkeservietten får)

1. rk: *9 stangmasker, 2 luftmasker, 9 stangmasker, 2 luftmasker*. Gentag det mellem * *, til du når hen helt til enden. Afslut rækken med med 9 stangmasker.

2., 3., 4. og 5. rk: Gentag række 1. Du har nu 8 firkanter med 2 luftmasker imellem.

6. rk: *1 stangmaske, spring en maske over og hækl 1 luftmaske. Fortsæt sådan til du har 5 stangmasker med 4 luftmasker imellem. Derefter springes 2 masker over og hækles 2 luftmasker.*
Gentag på resten af rækken, så de 8 firkanter fra før er indrammet med hulmønsteret.

Sådan ser dækkeservietten ud, når du har hæklet de første 6 rækker.
Fortsæt med at gentage række 1-6, til du synes, at dækkeeservietten er bred nok.

Dækkeservietten hækles fra siden, du kan altså tilføje rækker,
til du synes, den er bred nok.

Du kan vælge at tiføje den kant, du vil, fx. musetakker, krebsemasker, takkekant eller andet. Jeg
Jeg har valgt at slutte med at hækle en kant med fastmasker hele vejen rundt, da jeg synes, at dækkeservietten er feminin nok i sig selv, og en kant med fastmasker gør det lidt mere enkel end flere af de andre muligheder.
Jeg har derfor hæklet fastmasker hele vejen rundt i hver maske. I hvert hjørne har jeg dog hæklet 1 fastmaske, 1 luftmaske og en fastmaske, så kanten ikke trækker hjørnerne op.

Min idé er at give hver af de fire dækkeservietter, jeg skal lave hver sin farve kant.

God fornøjelse og god weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar