tirsdag den 25. juni 2013

Nara - japans første hovedstad

Da vi var i Japan over nytåret, tog vi på en dagstur til byen Nara. Man nemt tage dertil med tog fra enten Osaka eller Kyoto.

Nara er fyldt med gamle templer og vidnesbyrd om, at det engang var en rig og storslået by. Nara var Japans hovedstad i 700-tallet, hvorefter Kyoto blev den nye hovedstad.

Da vi var der var det desværre helligdag, så nogle af stederne var lukket. Men vi fik alligevel nogle gode oplevelser, som jeg gerne vil dele med jer.

Det flotteste vi så var templet Daibutsu-den, hvor der står en gigantisk buddha figur - faktisk er det verdens største i bronze. Den er 16 meter høj og vejer over 4 tons (ikke at vi prøvede at løfte den!)
Det koster 500 Yen at komme ind i Daibutsu-den templet. Selve templet er virkelig flot udefra, og inde i templet er der udover den kæmpe store Buddha andre Buddha-figurer og krigere samt en model over komplekset, så man kan se dets helhed.

Daibutsu-den templet

Den kæmpestore Buddha-statue i bronze

Derudover gik vi op til et andet lille tempel, som lå til højre for Daibutsu-den templet. Jeg kan ikke huske, hvad det hedder, men man skulle op af bakken for at komme derop. Jeg tror ikke, man kunne komme ind i bygningen. Vi gik i hvert fald kun rundt udenfor og nød den smukke udsigt.

Flot udsigt ud over Nara

Smukke lanterner ved et af templerne

Der var mange andre små og store flotte bygninger i Nara

En anden flot gammel seværdighed er Nandaimon Gate, som er den gamle byport fra det 13århundrede. Foran porten går en masse dådyr, som bestemt ikke er bange for turisterne.
Nandaimon byporten i Nara

Der er et væld af andre templer og bygninger, der er værd at se i Nara. Desværre havde vi ikke så meget tid i byen, så vi oplevede ikke det hele. Hvis jeg en dag kommer til Nara igen, vil jeg planlægge en overnatning i byen, så der er god tid til at opleve det hele i ro og mag.

Transport til og fra NaraMan kan som sagt tage toget fra Kyoto (30-45 minutter) eller Osaka (45 min-1 time) til Nara.
Vær opmærksom på at der er to togstationer i Nara, som hedder næsten det samme.
Hvis du har et JR-pas, skal du huske at gå tilbage til JR-stationen, når du skal hjem fra Nara, hvis du ikke vil betale ekstra for din rejse. Der er kun 1 km mellem stationerne, så det er ingen katastrofe at gå forkert. Men hvis man er træt i fødderne efter en lang dag, så kan man godt blive lidt træt, når man opdager, man står ved den forkerte station. Tro mig, jeg taler af erfaring! :-)