lørdag den 12. januar 2013

Templer i Kyoto – Guld pavilion, Silver Pavilion, Arashiyama

Vi har lige været i Japan hen over nytåret.  Det var et spændende land!
Det første vi gjorde, da vi ankom til lufthavnen i Tokyo, var at tage toget til Kyoto (cirka 3 timer). Kyoto er en fantastisk by med masser af kultur og historie. Der er 17 Unesco World Heritage Sites i byen og en masse flotte templer og hellige steder. Vi nåede kun en brøkdel af disse steder på de par dage, vi havde, men her er et par anbefalinger.

Golden Pavilion/ Kinkaku-jiDette tempel hedder ”Guld Pavilionen” med god grund. Det simpelthen belagt med guld!
Oprindeligt var stedet en villa, som blev bygget i slutningen af 1300-tallet af generalen Yoshimitsu. Efter hans død blev det omdannet til et tempel, efter hans eget ønske. Generalen byggede villaen i guld for at vise sin magt og rigdom.

Man kommer næsten aldrig ind i templerne i Japan, så oplevelsen består i at se dem ude fra. Der er ingen tvivl om, at templet er flot ude fra, selv i regnvejr. Det ligger i en fin japansk have.

Det koster 400 yen at komme ind og se templet og få mulighed for at gå rundt i haven.
Der er et busstop, der hedder Kinkaku-ji (pavilionens japanske navn), så det er nemt at komme til templet, hvis man har et kort over busruterne i Kyoto.

Silver Paviion/ Ginkaku-ji
Dette palads er et af Tokyos mest besøgte, og vi var ret vilde med det. Faktisk ville vi vælge det over guldpaladset, hvis vi var tvunget til at vælge. Det var vi heldigvis ikke
J
Det er et buddhistisk japansk tempel, bygget i 1474 af generalen Ashikaga Yoshimasa.
Vores vært det ene sted, vi overnattede, fortalte, at sølvpaladset blev bygget da generalen ikke længere havde magt. Så han byggede det palads for at vise sine kunstneriske evner og spiritualitet.
Oprindeligt var det planen at hele templet kunne have været dækket i sølv, men den plan blev aldrig realiseret. Templet blev oprindelig bygget som et rekreationssted, og blev siden hen lavet om til et tempel efter generalens død (han blev zen buddhistisk munk i de sidste år af sin levetid).

Det koster 500 yen at se templet og haven. Der er et busstop, der hedder Ginkaku-ji, så det er nemt at komme dertil med bus.

Honen-inGanske tæt på Silver Pavilion ligger flere andre små templer. Man kan nemt gå (10-15 minutter) fra Sølv Pavilionen til Honen-in, og det er en meget hyggelig gå tur langs en lille å. Honen-in er slet ikke så imponerende, som Silver Pavilion, men er alligevel ganske hyggeligt og stemningsfuldt. Det er gratis at besøge Honen-in.

Arashiyama og Bambus kov
En morgen tog vi toget til Arashiyama, som ligger i den vestlige del af Kyoto (det tog omkring 30 minutter).

Her så vi Tenryuji templet, som var et rigtig flot tempel med en smuk japansk have. Haverne omkring templerne er halvdelen af oplevelsen. Dette var den smukkeste have, vi så i Japan.
Vejret var skønt – det var sol og klart, så vi var heldige.

Også dette tempel blev bygget som et palads i midten af 1200-tallet, og blev senere lavet til et tempel. Det var åbenbart på mode dengang J
Templet er brændt ned mindst 7 gange, og er blevet genopbygget hver gang.

Det kostede 600 yen at komme ind i dette tempel.
Efter templet gik vi gennem en stor bambusskov, som ligger lige bagved templet (gratis). Det var fint at se de store bambusser, som har en noget andet størrelse, end dem vi kender fra Danmark.

Vi var dog lidt skuffede over, at skoven ikke var større. Vi hørte fra en australier, at der muligvis lå en større bambusskov, hvis man gik over en bro. Det lykkedes os desværre aldrig at finde hverken broen eller at finde ud af, om det passede.

Man kan tage toget til Arashiyama. Vi tog med JR, så vi kunne udnytte vores Railway pas og dermed køre gratis (jeg fortæller mere om JR og transport i Japan i et kommende indlæg).

Kyoto er en helt fantastisk by, som klar kan anbefales, hvis man vil opleve lidt af Japans kultur.