fredag den 23. november 2012

Khao Yai National Park

Der er utrolig mange nationalparker i Thailand - en af de største er Khao Yai National Park (Yai betyder også stor på Thai). Parken ligger nordøst for Bangkok. Det tager 3 timer i tog at komme dertil, men tilgengæld koster det stort set ingen ting (vi betalte ca 3 kr for tuen).

Khao Yai National Park Thailand hornbillNational parken var en helt fantastisk oplevelse. Vi boede på et hostel, Khao Yai Garden Lodge, som overraskede positivt ved både at være i fin stand og ved at have en dejlig svimmingpool.

En dag var vi på trekking i regnskoven med en lokal ranger. Vi bookede turen gennem Green Leaf, som lå lidt længere nede af gaden,og i alt var 20 personer med på turen.
(I øvrigt spiste vi også morgenmad på Green Leaf, da det var meget billigere end på Khao Yai Garden).

Vi trekkede cira 3/4 timer i regnksoven med pauser undervejs. Det var temmelig hårdt, da parken på grund af regntiden var meget mudret og underlaget derfor var tungt og glat. Så vi var godt trætte i benene til sidst, selvom vi kun havde gået omkring 3,5 km i alt.

Vi så utrolig mange flotte steder og var også heldige at se forskellige dyr, fx. en skorpion, slange, en baby-kamæleon, hornbille (fulgen på billeder), gibbonaber, maka-aber, dådyr, en varan, smukke sommerfugle, kæmpe edderkopper og diverse kryb. Og selvfølgelig en masse planter og træer. Desværre gemte elefanterne sig, så dem gik vi glip af.
Efter trekkingen spiste vi de medbragte madpakker i et udsigtstårn og kunne se ud over landskabet.

Om eftermiddagen badede vi i vandfaldet Nam Tok Haew Suwat, hvor vi havde en time til at slappe af og bade. Vandfaldet er med i filmen The Beach med Leonardo Dicaprio, og det er thaierne meget stolte af.

Hele turen tog 12 timer, så vi var temmelig brugte, men også fyldt med indtryk og oplevelser, da vi gik i seng.
Nam Tok Haew Suwat Khao Yai National Park Thailand

På anden dagen tog vi på grottetur og flagermus-jagt sidst på eftermiddagen. Først var vi nede i en grotte med "kun" 10.000 flagermus. Vores venlige guide fortalte os, at vi ikke skulle åbne munden, når vi så op i loftet for at se på flagermusene. Du kan selv gætte hvorfor :-)
Grotten var samtidig indrettet som tempel med marmor og buddha figurer, og de buddistiske munke går ned i grotten om natten for at meditere.

Derefter kørte vi til en anden grotte, hvor der var 3 millioner flagermus! Man kan ikke gå ind i grotten på grund af den heftige stank.

Men hele pointen var også at stå uden for grotten ved solnedgang. Pludselig  væltede det ud med flagermus i store sværme.

Khao Yai National Park flagermus Thailand
De flyver alle sammen ud, når solen går ned, for at tage til national parken og jage insekter.

Vi stod en time og så på flagermusene kom flyvene på lange rækker over vores hoveder, næsten som insekter eller fugle på træk.

Selvom flagermus ikke lige frem er et dyr, jeg forbinder med skønhed, var det et meget smukt syn.